onsdag 17 mars 2010

Oron ändrade karaktär


..så kom dagen för det första läkarbesöket, vilket inte skulle bli det enda i raden av många. Det var en konstig känsla som kom när personalen ropade upp min sons namn men att han inte var där fysiskt. Klumpen i magen var nu utbytt mot nervositet, ångest och gråten fanns i halsen. Jag visste inte vad som skulle sägas eller frågas?

Min goa söta son, du är lyckan i mitt liv. För mig är du som vanligt prins Alex, men efter det här besöket så blev du Prins annorlunda. Orden som sas och begreppen kom som en kedja av frågetecken.Vad sitter läkaren och säger, har mitt barn något som han inte ska ha. Som vadå? En rad av kriterier och symtomer rdadades upp, hörde någonstans att, om det nu är som läkaren misstänker. Men det krävs en stor utredning för detta förstås, men då får vi vet vad som kan tänkas vara fel! Vad då fel? Du menar annorlunda och att det går att fixa, det är väl det du säger och menar? läkaren fortsatte med att dela in hela samtalet i olika delar, där sjukgymnaster, arbetsterapeuter, psykologer, kuratorer och han var inblandad.

En rad av misstankar kring vad som kunde vara annorlunda med min Alex. Impulsiv, ofokuserad, ögonkontakt, närhet, överkänslig mot ljud och smaker. Svår att fånga in i tid och rum, tålamodet...blablabl.....och har man misnt 10 av dessa kriterier så KAN det handla om ett funktionshinder.........va? .....som heter Autism....

Nämen vänta nu här, allt jag sa var att han verkar inte höra och han vill inte se mig i ögonen....och han är i och för sig svår att krama och äter bara makaroner. Men det kan väl vilket barn som helst göra...vara...?Kan man inte bara kolla hörseln i alla fall? Han har just börjat på dagis..han kanske blir mer fokuserad med hjälp av den stimulans ghan får där. Maten..så ser han ju att de andra barnen äter så kommer han snart att äta lika. Pratet brukar ju komma igån när han väl träffar andra barn...eller? Vad är det du säger? Alla tycker att han är så söt, ju!

Läkaren fortsätter, jag bara stirrar och allt känns som ett vakuum, jag kommer att prata med teamet på barn habiliteringen, habilitering? Men han är ju inte handikappad heller! Det är inget fel på hans armar och ben, BVC sköterskan tycker att han är jätte duktig, han gick när han var 11 månader. Han stoppar rätt klossar i rätt hål. En del barn är mer fysiska och då väntar med talet, det är väl inget fel med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar