fredag 21 januari 2011

Dag två i en annan värld

Idag hade sonen mat och boende på skolans schema. Kul med praktiska ämnen, men det är inte så enkelt det heller. Alla moment att göra i rätt ordning, från den frysta torsk-blocket till en god rätt i ála cream fresch stil. Fröken hade satt upp hela receptet på tavlan, i textform, var tog alla trevliga bilder vägen?

Har man inte läst grund problematiken som dessa personer har, sen kan det variera i grad, givetvis! Men Jag sa till redan från början att han fångar bättre upp hela saken med hjälp av text & bilder. Sen om man också har en bild på den slutliga produkten kittlar smaklökarna till att vilja laga denna rätt.

Men hon tycker att han är så "duktig", jag ser hur han vimsar på i köket och får släppa det han håller på med och titta länge på tavlan, sen åter till måtten som gäller. Redskapen var också upp skriva utom två saker, sked och skål.Man måste nästan vara där för att förstå, men varför inte bilder också? Jag fattar inte, ge mig ett facit på hur lärare tänker som arbetar kring dessa personer dagligen.Jag vet att min son är "duktig" men är det ingen som vill att han också ska lära sig att göra detta recept fler gånger, visst han får en utskrift sen. Men jag kan lova att det pappret kommer inte fram något mer i hans värld.

Mina aningar går, idag, till att de inte orkar, hinner eller vet. Måste tro att det finns en sådan förklaring.Måste tro!!

Vakna inatt igen av att försöka tänka ut strategier för att lärarna ska ta det på rätt sätt, att jag kommer till skolan för att kolla in hur de lagt upp dagen, utan mer för att han inte vill gå dit, vilket också är saken.

Nu tänker jag ju så där igen, varför ska jag visa hänsyn till dom, det är ju min son som alla ska tänka på, även dom. Jag lovade mig själv att inte skriva detta, men ...för fan, ni har lön för att hjälpa honom, för fan ni ska ha den rätta kompetensen...det är inte jag som förälder som ska vara på skolan också och påpeka saker som inte känns eller ser bra ut.Känner att tiden springer iväg, vem ska ta ansvaret om jag en dag inte finns, hur ska jag kunna i lugn och ro lämna detta jordliv, med vetskapen om att han far illa....för fan svara på den frågan någon...halllå..nån bara!!

2 kommentarer:

  1. Åhhhh vad jag känner igen just en av de där sista meningarna.... det är ju dom som har lön för sjutton! Jag håller med dig!

    Tänker också på det där med att skriva istället för att rita .... om det är tänkt som ett hjälpmedel så ska det vara på en sån nivå att han faktiskt inte behöver anstränga sig och då ska det vara bilder om han behöver bilder så det så!
    Ett hjälpmedel ska INTE samtidigt vara lästräning utan ett hjälpmedel ska vara JUST ETT HJÄLPMEDEL OCH INGET ANNAT. sa den lite ilskna Mig :-)
    Kram på dej kämpande mamma!

    SvaraRadera