lördag 8 januari 2011

Söka klarhet i Disneys glada värld

Alex tycker mycket om disneys tecknade glada värld. Färger, sånger och alla berättelser. Jag gillar budskapet som de bär. "Allt du önskar kan bli sant"...Budskapet är ofta som man känner i sin vardag. som liten var jag mobbad och hade väldigt få vänner. Det har följt mig upp i vuxen tid. Idag väljer jag vänner med omsorg, då jag har en stor misstänksamhet, och svårt att släpp in andra i mitt inre. Tror att jag fick min lilla prins pga av min erfarenhet som barn, den empati som jag fått med mig har med säkerhet hjälpt min kamp som förälder. Att fly in i den tecknade världen har gett både mig och min son stor hjälp genom tunga stunder. Många gånger har det handlat om den okunskap som många människor bär på runt oss. Disney har i många av sin a skapelser/ verk satt film på de ord som man sällan utrycker. Att vara annorlunda och inte passa in i ramen.

jag har redan som barn fått känna på detta faktum, annorlunda, utanför och hade svårt att ge utryck för känslor och tankar. Jag bodde i foster hem, 4 för att vara mer exakt. Inte för att jag var ett stökigt barn, tvärtom. På 60-talet så var "socialen" väldigt hård och kall. Jag slets från min mor redan som 3 åring, när ett barn behöver sin fasta punkt och när man behöver föräldra banden som bäst.

Att få en son som Alex, annorlunda och utanför. Var inte främmande för mig på ett vis. Den utmaning som man får som nybliven förälder är nog, men att dessutom också få ett barn begåvat med ett neurofunktionshinder, ÄR tungt. Jag skulle kunna skriva sida upp och sidan ner med tankar om hur samhället/kommunen fortfarande hanterar barn som är annorlunda, som inte passar in i ramen,det är 2011. Tur vi har Disneys fantastiska värld att fly in i då.

1 kommentar:

  1. Åh min Tjabolina har också varit disneytokig! Och är förresten än idag. :-)

    SvaraRadera